Bijna vakantie

 

Je kijkt er al maanden naar uit. Het is bijna zoverVAKANTIE! 

Ineens gaan de weken, dagen sneller dan je dacht. Je had het idee dat je het dit keer anders’ ging doen. Rustiger. Met een betere voorbereiding en goede overdracht op je werk. 

Toch word je gaandeweg al wat onrustiger. Je slaapt weer slechter in 

Er malen allerlei to-do’ punten door je hoofd. Hoe ga je dit nu aanpakken? 

Want voor je het weetneem je de stress mee op vakantie. 

En had je deze vakantie niet heel hard nodig om bij te tanken?? 

En nu? 

 Het helpt om je bewust te zijn van de gevoelens die bij je opkomen. 

Wegstoppen en weg redeneren is geen optie. Sterker nog… je wordt er alleen maar onrustiger van en ongemakkelijker. Je lijf gaat signalen afgeven! 

Het helpt wel om te realiseren dat je niet de enige bent. Veel mensen kampen met vakantiestress. Werkende moeders met kleine kinderen scoren het hoogst op vakantiestress. Niet zo gektenslotte ben je dan meestal  de spil binnen het gezin. Dus als er iets spannends of leuks aan zit te komen of het komt er op een bepaald moment gewoon echt op aan, dan wordt er al snel naar jou geroepen. MaáammmHerkenbaar? 

 

TIP 1 Wees je bewust van de verschillende manieren  

HOE je dingen kunt aanpakken! 

Neem een rustig moment en bedenk wat er voor jou nodig is om goed” (lees; ontspannen) je vakantie in te gaan:  

Wat wil JIJ klaar hebben, afronden, ingepakt hebben voor je kunt vertrekken (wel realistisch graag!). 

 Het helpt enorm om verschil te maken tussen INPUT en OUTPUT. 

Fantastisch gegeven is om te leren onderscheid te maken tussen wát je wilt bereiken. Je resultaat = je OUTPUT. 

En hòe je dat gaat doen = je INPUT. 

 Daar heb jezelf mega veel invloed op. 

Als jij je huis helemaal spic en span achter wilt laten, dan kan dat met de Franse slag, of door een grote schoonmaak’ te doen (waar je anders òòk geen tijd voor hebt). Kiezen dus hoe je dat gaat aanpakken. 

Overdracht aan collegas betekent overdracht; dus ook lòslaten. Jij doet een goede, effectieve overdracht. Vertrouw op je collega’s, zij gaan het op hun manier goed oplossen. Lukt dat niet, dan hebben we heel waarschijnlijk nog een ander thema te pakken 🙂 

Schrijf voor jezelf op wat jouw persoonlijke resultaat is voor je vertrekEn laat anderen niet bepalen hoe jij dat zou moeten doen 

 

TIP 2 Neem de vakantie en vooral jezelf niet ‘te serieus’! 

Neem het niet te serieus. Neem jezelf niet te serieus. 

Je gaat niet voor eeuwig weg. 

Meestal is er een winkel in de omgeving (ècht waar) 

 De weken gaan vanzelf (heel snel zelfs) om en je komt weer terug. Je werk blijft gewoon je werk en jullie zijn niet ineens dat fantastische gezin uit het reclamespotje van het reisbureau.

Tè hoge verwachtingen maken dat je juist stress krijgt. Jij blijft jezelf,  je kinderen blijven zichzelf en je partner is niet ineens een ander persoon op vakantie. 

 Hoogstens zit je veel meer op elkaars lip dan in de dagelijkse dag en worden trekjes en kenmerken’ versterkt! 

Dus inpakken, vertrekken en de vakantie vieren komt overeen met zoals het altijd al was. Mèt gedoe, met de fratsen die iedereen heeft. Jij zoals jij bent! 

Heb je een mooi plaatje bedacht, dakan dat in de praktijk wel eens tegenvallen. 

Hoe logisch dit lijkt dit blijkt toch vaak een goede basis voor een boel vakantiestress. 

 Ben je nooit super ordelijk, dan ga je dat nu niet ineens worden. Praten je kinderen hard, dan gaan ze niet ineens zachtjes fluisterend door het leven. Is je partner verre van romantisch… je snapt het! 

Zorg dat je je bewust bent van onrealistische verwachtingendat scheelt veel stress…  

 

Tip 3 Maak lijstjes! 

Maak lijstjes. 

Het helpt enorm om op-ploppende’  gedachten op te schrijven. Van je af te schrijven 

Zorg dat je tijd genoeg hebt om alles op te ruimen, te ordenen, en over te dragen voor vertrek. 

Zorg dat je redelijke orde hebt, klaar bent met alle andere dingen, zodat je in 1 keer kunt inpakken.  

Door dit aan de hand van je lijstje te doen, kunt je controleren en afvinken en ga je minder twijfelen of je alles al hebt.  

Daarnaast maak je een lijstje van dingen die nà de vakantie moeten gebeuren. Dingen die je op het laatste moment te binnen schieten en niet meer gedaan kunnen worden. Schrijf ze van je af!  Laat dit lijstje thuis achter, waar je vanzelf (waarschijnlijk veel te snel) weer terug komt. 

Nu eerst:  

 

Fijne Vakantie! 

 

Dorothea is expert op het gebied van communicatie. Als gecertificeerd Gordon ® trainer biedt zij verschillende trajecten aan

1 Comment

  1. Erg waardevolle informative, ik ga het toepassen!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *